Det er tidlig juni 2016, jeg har en avtale med en av artistenes som skal spille under Hamsundagene. Det er sommer, det er varmt og det er passe travelt i oppkjøringa til festival, slik det skal være. Mannen jeg skal treffe er Karl Edvard Urheim, eller Kalle Urheim, som han kaller seg som artist.
Da jeg som fersk produsent for Hamsundagene fikk oversendt et par råmikser fra det som skulle bli debutplata hans, ble jeg overrasket: Både over å ikke ha hørt om mannen før, og over krafta i musikken.
Kalle har solbriller, lyse klær og ser ut som en mann som er klar for det meste. Vi skal til Hamarøy kirke for å sjekke ut venuen hvor Kalle skal ha urfremføring, plateslipp og debutkonsert som plateartist under Hamsundagene.
Vi går opp bakken og småprater om sol, musikk og festival; gode tider. «Det er en ting jeg vil fortelle deg» sier Kalle. Og så forteller han meg om Tysfjord- saken. «Om 14 dager kommer det en stor artikkel i VG fra Tysfjord. Artikkelen er et resultat av 2 års arbeid med å grave frem overgrepssaker… mange av dem. Og jeg er en av de som er i fokus, en av de som står frem med navn og bilde», sier Kalle. Han tenkte det kunne være greit for meg å vite, da det sikkert ble en del mediastorm og ekstraordinær oppmerksomhet rundt saken.
Som denne ukas redaktør velger jeg å snakke om Kalle og hans prosjekt. For hva er vel kunst uten kunstneren. Kalle er musiker. Utdannet på musikkakademiet i Tromsø. 3 august 2016 gav han ut debutskiva «Ruodjo – Sacred breath from the Tundra» produsert av Svein Schultz. Kalle er samisk, og de fleste låtene på plata hans er på samisk. Han er også en habil joiker. Kalles prosjekt er å bruke kunsten, sitt artisteri, til å skape og å dele. Det er noe veldig nordnorsk over hans tilstedeværelse, hans måte å forholde seg til verden på. Men det er også noe annet- kanskje det er kunstnersjelen, som ikke kjenner noen nasjonalitet eller grenser . Kalle har sett satan i kvitøye og overlevd. Og han bekjemper det onde med det gode.
Siden jeg traff han denne junidagen i 2016 har jeg lært mye. Kalle var og er veldig tydelig på at hans musikk ikke er til for terapi, men som resultat av hans eget positive overskudd og behov for å skape. Det er en dobbelrespekt her: Kalle gir ut plate samtidig som det står i avisa at han er et overgrepsoffer fra Tysfjord. Hvor mye av omtalene i avisen er offer hvor mye er kunstner? Dobbelt eksponering og dobbelt ansvar. Og nå i disse dager vil han igjen dele med oss. I over et halvt år har Kalle og flere med han jobbet for å jobbe fram en solidaritetskonsert for Tysfjord. Det er tøffe tider, og alle som bor i kommunen Tysfjord og omegn skal endelig få en anledning til å bidra positivt, gjøre noe i fellesskap. For det er Kalles metode; tenne lys der strømmen har gått og mørket har bosatt seg.
Han har et stort nettverk i musikkmiljøet i Nord- og han har rint rundt og invitert et arktisk stjernelag til musikalsk dugnad
Kalles metode skal løfte ett knekt samfunn. Nesten ingen klarer lenger å snakke om avsløringene og alle skjebnene i denne saken. Det er så uendelig mørkt. Ideen med støttekonserten er å bruke musikk og kunst for å kunne se fremover, og kunne glede seg i felleskap. Kanskje få ideer, kanskje kjenne på kreativiteten, kanskje kjenne på styrken i felleskapet. Det blir en konsert, en helaften i Hamarøyhallen. Jeg gleder meg til å hjelpe til, å være en del av dette positive felleskapet og sosiale kultur- entrepernørskapet i Nord. For det er hva dette er. Det er i begynnelsen av mars 2018 det skjer. Motivasjonen er at det skal skape positive synergier, ringer i vannet og vise at Tysfjord også er livskraft og framtid. Kanskje griper flere til kunsten og kreativiteten for å skape de nødvendige rommene vi trenger? Vi må snakke om de vanskelige tingene, og vi må leve med dem. Sammen med medmennesker som Kalle, som har en begavelse han ønsker å bruke ikke bare til å turnere og spille sine egne konserter, men også til å skape mer kunst, mer talent, mer innovasjon, mer entrepenørskap mer solidaritet og mer forståelse.
Jeg er Anita overelv, 44 år. Produsent på Hamsunsenteret og leder for Hamsundagene.Har tidligere jobbet med blandt annet Trænafestivalen. Finsktango festival (2013) er en av mine stolte produsent – gjerninger. Det samme er konserten i Hamarøy kirke, 3/8/2016 hvor Kalle Urheim hadde sin urfremføring og debutkonsert. «Beste konsert på Hamsundagene gjennom tidene» (Hamsundagene har eksistert siden 1982, red.am) Kalle fikk velfortjente 6 på terningen av Avisa Nordland den kvelden. Og det var helt klart artisten og kunstneren og ikke offeret som fikk det. Kalles metode virker.
Foto: Kennet Hætta